به گزارش خبرنگار
سلام لردگان به نقل از روابط عمومي اداره کل راه و شهرسازي خوزستان، غلامرضا شريعتي در جلسه کميسيون ايمني راههاي استان گفت: در شرايط استاندارد ميتوان گفت که در بروز تصادفات ۷۰ درصد عامل انساني موثر است اما در شرايطي که خودروها و جادهها از استاندارد لازم برخوردار نيستند، نميتوان گفت که در تصادفات ۷۰ درصد عامل انساني نقش دارد.
وي افزود: نقاط حادثهخيز اکنون مورد تأکيد وزارت راه و شهرسازي است و برطرف شدن مشكلات اين نقاط به ۵۷۰ ميليارد تومان نياز دارد كه در حال تأمين اين ميزان اعتبارات از محل بودجههاي ملي و استاني هستيم.
شريعتي با بيان اينکه ۸۰ ميليارد تومان براي برطرف شدن برخي نقاط حادثهخيز در استان در برنامه است، تصريح کرد: بايد طي يک برنامه مدون زمانبندي شده، در فاصله پنج سال نقاط حادثهخيز به صفر برسد.
وي با تأکيد بر لزوم فرهنگسازي و آموزش جهت کاهش سوانح جادهاي گفت: بايد در صدا و سيما در ميان برنامههاي پر بازديد، برنامههاي آموزشي گنجانده شود و همچنين جادههاي پر تصادف نيز اعلام و توصيه شود كه در اين جادهها احتياط بيشتري صورت بگيرد و يا از مسيرهاي جايگزين استفاده شود.
شريعتي عنوان کرد: وضعيت محور بازفت به شهرکرد نسبت به گذشته بهبود بسياري پيدا کرده است و تونلهايي از سمت استانهاي چهارمحال و بختياري و خوزستان در حال احداث است و اميدواريم در چند سال آينده وضعيت اين محور بهتر شود.
استاندار خوزستان با اشاره به پروژه ۴ خطه شدن محور اهواز – ايذه اظهار کرد: تنها ۱۷ کيلومتر محور اهواز به هفتكل چهارخطه نيست و براي چهار خطه شدن اين مسافت برنامهريزي شده است. مناقصه جاده چهارخطه هفتكل به ايذه نيز در ۲ ماه آينده آماده خواهد شد و ۱۶ ميليارد تومان نيز به اين پروژه اختصاص داده شده است.
وي با بيان اينكه چهار خطه شدن محور ايذه به دهدز نيز توسط قرارگاه خاتمالانبياء در حال انجام است، افزود: در گذشته نگرانيهاي در خصوص تأمين اعتبارات اين پروژه بود اما اکنون اعتبارات در اختيار مجري پروژه قرار گرفته است و پروژه متوقف نخواهد شد.
شريعتي در خصوص تعريض محور اهواز – مسجدسليمان نيز گفت: براي پروژه تعريض اين جاده اعتبارات خاصي وجود نداشت و تنها ۹۰ ميليون تومان اختصاص داده شده بود اما با تلاش هاي صورت گرفته، اجازه برگزاري مناقصه داده شده و قرار است وزارت نفت بخشي از اعتبارات اين پروژه را تأمين كند.
وي ادامه داد: همچنين مناقصه پروژه دو طرفه شدن محور دارخوين – شادگان نيز برگزار خواهد شد. آزادراه ايذه – لردگان نيز جزو اولويتهاي وزارت راه و شهرسازي است و يك هيأت چيني بازديدي از منطقه داشته است و ما هم اين آمادگي را داريم و اين موضوع را دنبال خواهيم کرد تا توسط سرمايهگذار خارجي انجام شود.
استاندار خوزستان با اشاره به پروژه احداث خط راهآهن اهواز – شهرکرد – اصفهان عنوان کرد: احداث راهآهن اهواز – شهرکرد – اصفهان از قولهاي رئيس جمهور به مردم چهارمحال و بختياري بود و از موارد مورد تأکيد است و دنبال ميشود.
شريعتي با انتقاد از برخي صنايع بزرگ استان به دليل عدم ارائه خدمات در جادهها گفت: شرکت فولاد خوزستان سنگآهن مورد نياز خود را از طريق جاده حمل ميکند و برغم اصرار راهآهن به انتقال از طريق راهآهن، زيربار اين موضوع نميرود و اعلام ميکند که انتقال با قطار، هزينه بالايي دارد.
وي اظهار كرد: اگر قرار است شرکت فولاد، سنگآهن خود را از طريق جاده منتقل کند، موظف است که خدماتي را در جادهها و در راستاي امنيت جادهها ارائه دهد، در غير اين صورت مانع انتقال سنگآهن از طريق جاده ميشويم.
شريعتي افزود: حتي اگر هزينه انتقال سنگآهن از طريق راهآهن بالا باشد اما امنيت مردم در جادهها مهمتر است و بايد تأمين شود و صنايع استان تا حدامکان بايد از راهآهن استفاده کنند و اگر در صورت نياز از جادهها استفاده کردند، بايد امکاناتي فراهم و خدماتي در جادهها ارائه دهند.
استاندار خوزستان با اشاره به ممنوعيت تردد کاميونهاي سنگين از محور انديمشک – پل زال گفت: ما ضامن امنيت جان مردم استان هستيم و اين مسأله مهمي است و به همين جهت بايد تصادفات در جادهها را آناليز و مشخص كنيم که در کدام نقطه بيشترين تصادفات رخ ميدهد و سپس آن نقاط را تعريض كنيم تا تصادفات به حداقل برسد اما نميتوان تمام جاده را مسدود کرد زيرا زندگي به اين جاده بستگي دارد، بايد اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد و پيشنهادات لازم براي آن ارائه شود.
شريعتي با بيان اينکه نبايد کلي صحبت کرد، اظهار کرد: تعريض محورها بايد بر اساس اولوليتبندي انجام شود.